knabbelnootjes van kikkererwten


Dat las ik ergens... 
Nou ja zeg? zou dat kunnen?
Maar als je dat ergens leest, dan vergeet je zoiets ook vaak.
Totdat ik op gisteren op het heetst van de dag me herinnerde dat ik dat wilde proberen;
Soort van knabbels maken.

En het is gelukt.

Wat doe je.... je pakt een glazen potje gekochte en gekookte kikkererwten. Giet die af en spoelt ze schoon. Uit laten lekken. Intussen leg je een stuk bakpapier op je bakplaat en verwarm je je oven voor op 200 oC. Je verdeelt de uitgelekte erwten over de bakplaat (in het vervolg doe ik twee potjes tegelijk) en als de oven opgewarmd is, laat je de erwten 30 min in de oven bakken.
Ja en dan he? hoe doe je het dan? Ik bedacht dat ik uit zou moeten proberen per beetje hoe ik de lekkerste smaak eraan kon geven. Ik heb de hete erwten in een kommetje gedaan. Heel klein beetje olijfolie erdoor gemengd en toen per paar een ander smaakje gegeven...
Kan met zout, maar natuurlijk ook zonder zout. Kan met kerrie of paprikapoeder of tuinkruiden of enz. Net wat je lekker vindt. 
Ik adviseer een klein beetje erdoor te doen, kan altijd nog iets toevoegen als je het te weinig vindt.

Het ene 'nootje' wordt knapperiger dan het andere... kijk dan ook wat je lekker vindt en hoelang jij dan de oven moet aanzetten. Uitproberen maar.

Volgens mij veel gezonder dat die zogenaamde borrelnootjes, ook al moet je het niet helemaal vergelijken. Wel lekker als je voor jezelf iets gezonds wilt maken voor een feestelijk avondje.

Eerst uitproberen.... (hier was het toch al heet, dus kon het er wel bij ;-)) 
En bewaren? Ik weet niet of ze daar de kans voor krijgen.

Reacties

  1. Je kunt ze ook zoet maken, met honing. Voor de zoetekou.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee! En zeker gezonder! Fijn weekend. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het is een oosterse keuken snack.. ik bak ze in de koekepan en gebruik gedroogde, die ik eerst 24 uur heb laten weken, dan uitlekken en in een koekepan met lepel olijfolie en kruiden naar keus zachtjes bakken af en toe omroeren

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat weer een leuk idee. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als er toch olie bij gaat, is het misschien een idee om die olie er al vóór het bakken bij te doen? Dan worden ze allicht knapperiger.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire posts